maandag 22 maart 2010

50 plus 4: Bejaardenseks vies?

Fotografe Marrie Bot heeft reeds een aantal spraakmakende en soms taboe doorbrekende boeken en exposities op haar naam staan. Met het project ‘Geliefden-Timeless Love’, bestaande uit een tentoonstelling en een boek, bindt ze de strijd aan met het taboe op het onderwerp ouderen, seksualiteit en erotiek. De foto’s geven een beeld van de wijze waarop ouderen elkaar kunnen beminnen. Het accent in de foto’s ligt op de tederheid en de liefde die de paren voor elkaar voelen en lichamelijk tot uiting brengen. Ze laten zien dat naakte ouderen niet eng of afschrikwekkend hoeven te zijn. Met haar foto’s hoopt Marrie Bot de bestaande negatieve opvattingen over het onderwerp ouderen en erotiek in positieve zin te beïnvloeden en bespreekbaar te maken. Tevens hoopt de fotografe te bereiken dat ouderen een positief beeld krijgen van het beminnen op latere leeftijd. Dat laatste is, ook voor de komende grijze golf, nog altijd van groot belang. De toekomstige generatie ouderen heeft weliswaar de seksuele revolutie van de jaren zestig meegemaakt, nu willen ze als vijftigers ‘forever young’ zijn. Het is een generatie die moeite heeft met het aanvaarden van de ouderdom en de daarbij behorende lichamelijke veranderingen.

Met het thema van ouderen en erotiek zorgden de foto’s voor een overvloed aan media-aandacht, zowel in kranten en tijdschriften als op radio en televisie. Ook in die zin heeft het project in ruime mate bijgedragen aan het bespreekbaar maken van het onderwerp. De meeste reacties waren positief, maar er waren ook mensen die de foto's ongepast vonden. Vanuit de geestelijke gezondheidszorg bestaat eveneens belangstelling voor de foto's. Zo werden ze door middel van een powerpointpresentatie benut voor een thema-avond van de GGZ Westelijk Noord-Brabant die tot doel had het onderwerp intimiteit/seksualiteit van psychiatrische (oudere) patiënten bespreekbaar te maken voor familieleden, cliënten en hulpverleners.

Ik vind dit mooi. Inderdaad staat het in de media als vies en menig mens waar je het ermee over hebt zal het niet snel lekker vinden uitzien. Ikzelf sta er eigenlijk nooit zo bij stil, maar nu ik dat eigenlijk wel aan het doen ben vind ik het mooi. Hoe gelukkig ben ik als ik mezelf als 75-jarige gekreukelde vrouw naast mijn man/vriend kan zien en dat hij mij nog steeds de leukste vind? Dat is precies wat ik hier zo mooi aan vind, plus daarbij; wat hebben deze bejaarden op de foto's toch een lef om zo een taboe te willen doorbreken! Puik werk..

Inspirerend: weldegelijk. Zoals ik in mijn bericht al vertel zou ik graag willen dat ik nog de leukste ben voor mijn man als ik een rimpeltehuis ben geworden. In die zin vin dik het inspirerend, juist omdat als je dit ziet en leest erover na gaat denken.

Aantrekkelijk: erg aantrekkelijk ziet het er niet uit. Daarnaast ik word ook oud en dus als ik een man heb later, word die ook oud. Ergens zul je je man die je lief hebt toch aantrekkelijk vinden. Dat is alleen voor mij van latere zorg.

Toekomstpotentieel: bejaarden zelf hebben geen toekomstpotentieel om even grof door de bocht te komen. Ze hebben eigenlijk hun leven er al op zitten en hoeven alleen nog maar te genieten van hun oude dag. Echter de gedachte over bejaardenseks heeft wel toekomst, dat “taboe” moet denk ik nog doorbroken worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten